DIMECRES, 17/07/2024 | 14:11 h

El Servei Públic de Consum d'Abrera ofereix consells a la ciutadania per evitar estafes telefòniques i digitals

22/5/2024

Aquest mes, l'espai mensual de Consum que emet Ràdio Abrera, en col·laboració amb el Servei Públic de Consum, ha abordat la prevenció d'estafes telefòniques o digitals, mitjançant missatges de whatsapp, SMS, o correus electrònics. El tècnic del servei de Consum, Oriol Santamaria, ha ofert diversos consells a la ciutadania per prevenir aquests tipus d'enganys i fraus.

Així, el tècnic del servei de Consum, Oriol Santamaria, ha explicat als micròfons de Ràdio Abrera que les estafes telefòniques o a través de missatges són gairebé una plaga, ja que la ciutadania rep sovint trucades telefòniques de números sospitosos.

Quines són les estafes més habituals?

“Phishing"
Missatges per whatsapp, SMS, correu electrònic o trucades electròniques en les quals la persona que ens truca es fa passar per una empresa, o una administració pública. Inclouen un enllaç que al moment de clicar-lo ens porta a un lloc web fals on ens demanarà usuari o contrasenya a alguna plataforma, que en realitat no és aquella plataforma.

En les trucades telefòniques, l'engany consisteix a oferir una teòrica oferta molt temptadora (d'una companyia de gas o llum) i ens demanen dades personals per activar l’oferta. En el cas de simular una trucada des d'una administració pública, es reclama el pagament de taxes.

Trucades perdudes o gravacions de veu

La trucada perduda és una trucada que al primer o segon to es talla, fet que fa que moltes persones tornin la trucada sense ser conscients que darrere el número de telèfon al qual estem trucant hi ha un servei de tarifació addicional que suposa un sobrecost en aquella trucada.

I la gravació de veu és una trucada on ens fan preguntes concretes que per exemple persegueixen un “Sí” com a resposta nostra, que juntament amb algunes dades personals, serveixen per fer gravacions amb la nostra veu, que simulen que estem contractant un servei amb una comercialitzadora o una companyia telefònica.

Consells per evitar estafes

Una empresa de qui ja som clients no ens ha de sol·licitar mai cap dada nostra. Per evitar estafes, des del Servei Públic de Consum d'Abrera s'ofereix els següents consells:

• És molt important no clicar cap enllaç, facilitar un codi que ens envien al mòbil, ni cap eina que permeti entrar al nostre terminal.
  • Pel que fa a les trucades telefòniques, mai s'ha de contractar, ni acceptar cap oferta, sense abans verificar que realment aquella empresa és qui ens està fent aquella oferta.
  • Si rebem una trucada en la qual s’identifiquen com alguna empresa o institució, cal escoltar el motiu de la trucada si ens interessa (que no tenim cap necessitat) intentant parlar el mínim possible i no confirmar ni verificar cap dada, i seguidament aturar la trucada i ser nosaltres qui ens dirigim a aquella empresa per preguntar si la informació rebuda és certa.
  • No respondre trucades perdudes amb prefixos internacionals o numeracions estranyes que poden amagar serveis de tarifació addicional.

Espai mensual del Servei Públic de Consum a Ràdio Abrera

Ràdio Abrera, emissora municipal, emet el primer dimecres de cada mes, a les 14.03 h, una entrevista amb el Servei Públic de Consum, en la qual s'aborden diferents temes relacionats amb el consum.

Podeu sentir el pòdcast de l'entrevista del mes de maig, dedicada a la prevenció d'estafes fent clic aquí.

Servei Públic de Consum d'Abrera.jpeg

El Servei Públic de Consum d’Abrera és un servei totalment gratuït, inclòs dins la Xarxa Local de Consum, que funciona de manera presencial, amb cita prèvia, tots els dimecres en horari d’11.00 h a 13.00 h i de 16.30 h a 18.30 h. Per utilitzar-lo, només heu de trucar-nos al T. 93 770 01 02 o enviar un correu electrònic a promocioeconomica@abrera.cat
El servei també s'ofereix per telèfon i telemàticament.

El SPC d’Abrera és un servei totalment gratuït que funciona de manera presencial, amb cita prèvia, tots els dimecres en horari d’11.00 h a 13.00 h i de 16.30 h a 18.30 h. Per utilitzar-lo, només heu trucar-nos al T. 93 770 01 02 o enviar un correu electrònic a promocioeconomica@abrera.cat.
També s'ofereix el servei per telèfon i telemàticament.

Per concertar cita podeu adreçar-vos directament al Departament de Promoció Econòmica en el nostre horari d’atenció a la ciutadania, de dilluns a divendres de 9 h a 14 h i dimecres 16.30 h a 19 h, a través dels següents canals:

• De manera presencial, a les dependències de Promoció Econòmica, a la 1a planta del Mercat Municipal d'Abrera (c. de Martorell, 20)
  • Per telèfon, trucant al T. 93 770 01 02
  • A través de correu electrònic a l’adreça promocioeconomica@abrera.cat.
  • També es pot contactar directament amb el SPC d'Abrera els dimecres de 11.00 h a 14.00 h i de 16.30 h a 18.30 h a través del correu consum@abrera.cat

Servei Públic de Consum d'Abrera a les dependècies de Promoció Econòmica (2).jpeg

• Instagram @abrerainfo i X @abrerainforma

FALDÓ NOTÍCIES 2023