DIVENDRES, 27/09/2024 | 01:34 h
  • Iniciem la campanya d’excavació arqueològica i de restauració 2024 a Sant Hilari

+ 1

17/9/2024

A Abrera vetllem pel nostre patrimoni! El dilluns 9 de setembre passat va iniciar-se una nova campanya d’excavacions arqueològiques al jaciment de Sant Hilari d’Abrera, sota la direcció de l’arqueòloga Inma Mesas i la coordinació científica de la doctora Gisela Ripoll i el doctor Francesc Tuset, de la Universitat de Barcelona.

Durant aquesta campanya s’excavarà en sectors exteriors del jaciment on hi ha estructures de l’antic edifici termal d’època romana. Paral·lelament a l’empresa Catarqueòlegs, que executarà els treballs d’excavació, l’empresa Gamarra&García durà a terme la restauració de les pintures murals de l’interior de l’església, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya a través del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.

Els treballs arqueològics i de conservació que s’hi duen a terme són impulsats per l’Ajuntament d’Abrera, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Barcelona, i formen part del projecte quadriennal de recerca de la Universitat de Barcelona Esglésies, cementiris i hàbitats (segles VIII al XI) Sidillà, Sant Hilari d’Abrera, Olèrdola (ECLOC/2022-2025). El projecte ECLOC forma part dels projectes quadriennals de recerca aprovats pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i compta amb finançament per part d’aquest departament.

Amb aquests treballs s’espera conèixer més a fons la relació entre el primer edifici construït al jaciment i l’etapa d’esplendor de l’església, on es va realitzar un conjunt pictòric de gran valor artístic, tal com ha explicat la regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica:

Arantxa Galofé, regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica

“Des de la Regidoria de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica impulsem un any més una nova campanya d’excavacions per a la recerca i la preservació del jaciment de Sant Hilari. Els treballs realitzats seran fonamentals per complementar el nostre coneixement sobre el jaciment i estem molt esperançats d’obtenir dades valuoses que enriquiran la nostra comprensió del passat. Així doncs, agraïm la col·laboració de l’equip científic de la Universitat de Barcelona i seguim implicant-nos en el desenvolupament d’aquest projecte patrimonial que ens permet reconstruir la història del municipi així com, disposar d’un element cultural per a tota la comunitat educativa i per a tota la ciutadania".

Arantxa Galofré: Agraïm la col·laboració de l’equip científic de la Universitat de Barcelona i seguim implicant-nos en el desenvolupament d’aquest projecte patrimonial que ens permet reconstruir la història del municipi".

L’Ajuntament d’Abrera vol donar el condol als amics, familiars i a tota la comunitat científica pel decés de l’eminent restaurador Agus Gamarra Campuzano, professional de prestigi internacional que ha estat vinculat des dels inicis als treballs de restauració de Sant Hilari d’Abrera i al projecte de recerca de la Universitat de Barcelona Esglésies, cementiris i hàbitats (segles VIII al XI) Sidillà, Sant Hilari d’Abrera, Olèrdola (ECLOC/2022-2025). Gràcies per tot, Agus.

Sant Hilari, una joia abrerenca

El jaciment arqueològic i conjunt monumental de Sant Hilari va ser declarat Bé Cultural d'Interès Local (BCIL) per unanimitat pel Ple municipal el 2020. Els treballs arqueològics i de conservació que s’hi duen a terme són impulsats per l’Ajuntament d’Abrera, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Barcelona, i formen part del projecte quadriennal de recerques de la Universitat de Barcelona Esglésies, cementiris i hàbitats (segles VIII al XI) Sidillà, Sant Hilari d’Abrera, Olèrdola (ECLOC/2022-2025).

Les recents investigacions confirmen que l’església de Sant Hilari d’Abrera s’aixeca sobre un edifici termal d’època romana. El moment de construcció de l'edifici ha de remuntar a l’antiguitat tardana. L’església és un edifici de petites dimensions (11,50 m de longitud x 6,65 m d’ample), d’una sola nau rectangular coberta amb volta de canó. Destaca la decoració pictòrica interior dels murs i volta de l’absis. A l’entorn dels edificis termals i de l’església, un seguit d’espais configuren una aglomeració medieval que perviurà, al menys, fins entrat el segle XIV.

Al costat de l’antiga església s’hi alça un mas, ampliat i modificat amb el pas dels segles, que també porta el nom de Sant Hilari i ha mantingut una activitat ramadera fins l’actualitat. La finca de Sant Hilari és de propietat municipal i s’estén fins a la llera del riu Llobregat. Aquest paratge té un gran interès natural, geològic i arqueològic i forma part de la Xarxa Natura 2000, del Parc Rural del Montserrat i de la Zona ZEPA (Zona d’Especial Protecció d’Aus).

• Instagram @abrerainfo i X @abrerainforma

FALDÓ NOTÍCIES 2023