Millorem els nostres equipaments! Avancen a bon ritme les obres de la nova Sala Pere Torres, un nou espai polivalent per a Abrera
16/3/2023
El nostre alcalde, Jesús Naharro, acompanyat l’arquitecte tècnic municipal, José Luis Castro, el tècnic municipal de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica, Gerard Bidegain, i responsables de l’empresa que duu a terme l'actuació, van visitar el divendres 10 de març les obres de reforma integral de la Sala Pere Torres (c. Major, 22). Un cop finalitzades, l’equipament esdevindrà un nou espai polivalent, accessible per a tothom.
La Sala municipal Pere Torres vol donar resposta a la necessitat d'espais d'exposició per a artistes del nostre municipi, no vinculats a circuits estables de difusió. La millora en aquest equipament municipal contempla:
- La creació d’un nou espai polivalent, adaptat, modern i accessible per a tothom, que podrà acollir exposicions culturals, mostres temàtiques i conferències, amb l’objectiu de difondre el patrimoni cultural del nostre municipi.
- La millora de l’accessibilitat, generant un espai obert a tothom
- La reforma integral de la sala, la renovació de les instal·lacions i de la façana de l’edifici del carrer Major, i la recuperació de l’antic sostre de volta catalana.
Gran projecte per a la ciutadania d'Abrera
El nostre alcalde, Jesús Naharro, ha destacat la seva satisfacció per les obres: “Estoy muy contento de ver como evoluciona este gran proyecto para la ciudadanía de Abrera, que es tener esta sala. Una sala no solamente de exposiciones, sino también de formación en la cual se podrán explicar proyectos, nuestro patrimonio cultural e histórico que de forma permanente o itinerante expondrán los artistas locales en un lugar emblemático. Un lugar que pasará a ser accesible e integrado dentro de la trama urbana, en la zona del barrio de la Font. Acogeremos, pues, un espacio adecuado y adaptado a las nuevas circunstancias para que sea un espacio divulgativo, que Abrera tanto reclama y que nos merecemos. Las obras están evolucionando de una forma fantástica, estamos redescubriendo materiales que vamos a preservar y un espacio que va a ser accesible. Esperamos que en los próximos meses ya podamos inaugurarla con una exposición del Centre Excursionista, que comparten espacio en el mismo edificio y no explicarán su historia e ilusiones”.
Jesús Naharro: "acogeremos un espacio adecuado y adaptado a las nuevas circunstancias para que sea un espacio divulgativo, que Abrera tanto reclama y que nos merecemos".
Posem en valor el patrimoni abrerenc
La regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica, Arantxa Galofré, ha posat en relleu que “les obres de la Sala Pere Torres pretenen posar en valor el patrimoni cultural abrerenc. Parlem d’un nou equipament cultural per a tots els veïns i veïnes d’Abrera amb l’objectiu de tenir una sala polivalent on poder explicar la història d’Abrera però també, poder disposar i donar resposta a la creació artística i la cultura en els seus diferents vessants, afavorint la participació ciutadana i el moviment associatiu del municipi. Aquest projecte reformem la façana, la zona interior mantenint i restaurant el sostre de volta catalana i millorem l’accessibilitat. D’aquesta manera seguim treballant per protegir, conservar, valorar i difondre el nostre patrimoni cultural, arquitectònic, històric, arqueològic, paleontològic i natural a tota la ciutadania d’Abrera i també pensant en les generacions futures".
Arantxa Galofré: 'Parlem d’un nou equipament cultural per a tots els veïns i veïnes d’Abrera amb l’objectiu de tenir una sala polivalent on poder explicar la història d’Abrera però també, poder disposar i donar resposta a la creació artística i la cultura en els seus diferents vessants, afavorint la participació ciutadana i el moviment associatiu del municipi'.
Breu passeig per la història de la Sala Pere Torres
La Sala Pere Torres és un espai singular del nucli antic d’Abrera, ubicada sota de la Sala Municipal, amb accés pel carrer Major, és un lloc amb molta història viscuda. Està ubicada en un lloc privilegiat de l’antiga Abrera, a peu de Camí Ral i del que després va ser la carretera general. Antigament, havia estat una petita fonda que depenia de Cal Santmartí, la casa contigua. Aquesta casa de menjars es va fer famosa i hi paraven moltes diligències. Durant la segona meitat de la dècada dels anys 1910 i la primera dels anys 1920 va ser una referència pels treballadors que van venir a Abrera a construir la línia del ferrocarril Martorell-Monistrol de Montserrat. Això sembla que va implicar que la família Santmartí tingués suficients diners per reformar la casa, l’únic immoble amb una façana d’estil modernista que hi ha a Abrera.
De fet, l’antic Camí Ral, actual carrer Major, ha estat l’eix del poblament del nucli antic d’Abrera, passant per davant de la parròquia de Sant Pere i enfilant-se després cap al carrer del Rebato. A l’inici del segle XVII el carrer Major ja és documentat el carrer que coneixem com a carrer Major. Fins al segle XIX se l’anomena simplement “el carrer”, ja que no n’hi havia d’altre al poble.
En començar la segona meitat del segle XX el carrer Major era el centre administratiu i comercial del poble. Hi havia les Escoles Velles (construïdes el 1922 per subscripció popular), l’Ajuntament (ara, l’Ajuntament Vell, seu de Serveis Socials), la centraleta telefònica, correus i la immensa majoria dels comerços de la vila: la barberia, la carnisseria, la cansaladeria, dos fusters, una vaqueria, forns de pa... i també un espai de trobada social molt important en aquell moment: el cafè de la Sala Municipal. En aquells moments d’oci la gent es trobava a missa, a la Sala o al cafè, fent tertúlia. És on es forjaven les amistats, s’hi festejava i s’hi engegaven projectes culturals.
Precisament en aquest espai, que actualment coneixem com a Sala Pere Torres, on va residir l’Agrupació Artística d’Abrera, de la mà de vilatans i vilatanes il·lustres com la cantant lírica Teresa Busquet Rius (1899-1994), qui formà part de la plantilla del Gran Teatre del Liceu i ja havia començat a programar funcions teatrals durant la Guerra Civil a l’antiga sala de Ca la Laura, prop de l’església.
Aquest antic local va ser batejat per l’Ajuntament d’Abrera com a Sala Pere Torres, en record de qui va ser una de les ànimes culturals del nostre municipi. Pere Torres Andreu (1924-1988) fou filantrop cultural de la vila d’Abrera, l’home de teatre que tenia cura del manteniment i funcionament de la Sala Municipal i que podies trobar en totes les manifestacions culturals i socials abrerenques.
La reforma integral de la Sala Pere Torres permetrà que l’espai esdevingui un centre de cultura del municipi, on poder programar exposicions temporals i una part permanent, conferències, xerrades, presentacions i activitats vinculades amb el Patrimoni Cultural, la Memòria Històrica i Democràtica i la Cultura del poble.
Us informem de tota l'actualitat municipal. Seguiu-nos!
- Web abrera.cat
- Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma
- Youtube Ajuntament d'Abrera
- Ràdio Abrera (107.9 fm i radioabrera.cat)
- Aplicacions gratuïtes "Connecta't a Abrera" i "Ràdio Abrera", disponibles als sistemes Android i IOS.