DIVENDRES, 13/09/2024 | 18:57 h
  • Mosquit tigre

Encetem la campanya de control del mosquit tigre a Abrera amb diferents tractaments als embornals del nostre municipi per evitar la seva proliferació

14/4/2021

Des de l'Ajuntament d'Abrera continuem treballant en les mesures de control per evitar la proliferació d'espècies com el mosquit tigre. Per això estem duent a terme tractaments als embornals del municipi. La prevenció i la col·laboració ciutadana són els millors mètodes per al control d'aquests insectes. Entre totes i tots podem ajudar a combatre'ls!
Des de l'Ajuntament d'Abrera vam signar un conveni amb el Servei de Control del Mosquit l'any 2017, i des d'aleshores aquest servei s'en ocupa de fer el control de mosquits a la zona urbana i a la zona rural del nostre municipi. La manera més eficient de controlar la proliferació del mosquit tigre i reduir la seva presència és evitar que es reprodueixi, i això s'aconsegueix eliminant els seus llocs de cria que, en els espais públics, els més productius són els embornals. Podeu consultar la Memòria del Servei de Control del Mosquit a la part inferior d'aquesta pàgina o fent clic aquí.

Els tractaments es basen en l'aplicació de biocides amb l’ús de VectoMax FG, composat per una combinació de Bacillus thuringiensis israelensis amb Lysinibacillus sphaericus. Aquest producte proporciona un efecte residual de 5 a 6 setmanes, no té cap impacte ambiental, un menor cost i una major facilitat operativa en relació a les opcions utilitzades anteriorment a base d’IGRs. La dosi de VectomaxFG s’ha fixat en 7 grams per embornal, quantitat que s’aplica amb maquinària manual d’alt rendiment.

Tant en embornals com en focus subterranis inaccessibles i intractables, s'utilitza el polímer de silicona, concretament polidimetilsiloxà (Dimeticona). Els resultats han estat monitoritzats i l’eficàcia es considera molt satisfactòria, si bé és complex de verificar-la de forma directa, perquè aquest producte resulta de major utilitat en ambients especials de molt difícil accés.

Accions que pot dur a terme la ciutadania per evitar la propagació del mosquit tigre

El mosquit tigre cria en recipients petits amb aigua estancada. Es reprodueix molt de pressa, en menys d’una setmana passa d’ou, a larva i pupa i, finalment, a mosquit adult. Com que no es desplacen més de 500 metres de radi des del seu punt de naixement, si veus algun mosquit tigre al teu jardí és possible que hi hagi algun focus de cria molt a prop.

Però, sabies que les larves no poden sobreviure fora de l’aigua? Per això el més important i efectiu és evitar la posta d’ous i el creixement de les seves larves aquàtiques, i eliminar tots els punts d’aigua on pot créixer. I eliminar l’aigua dels recipients on trobem larves del mosquit tigre. També cal:

• Buidar dos cops per setmana els recipients de l’exterior que puguin acumular aigua: joguines, cendrers, gerros, galledes, plats sota els testos, plats d’animals domèstics, piscines de plàstic, etc. I si són prescindibles, retirar aquests elements.
  • Buidar dos cops per setmana o tapar amb tela mosquitera espessa els safareigs i les basses petites.
  • Evitar acumulacions d’aigua en zones de drenatge o canals de desguassos.
  • Evitar els forats i les depressions del terra on es pugui acumular aigua i tapar els forats dels troncs d’arbres omplint-los de sorra.

Per evitar que la vostra piscina es converteixi en un lloc de cria de mosquit tigre, he de seguir les següents recomanacions:

• Tracta l’aigua durant tot l’any amb clor i circuit de depuradora: les piscines s’han de mantenir sempre en cloració i en bon estat sanitari. El clor és el desinfectant més adequat.
  • No buidis les piscines d’obra: si les piscines estan buides i plou, per poc que sigui, els petits tolls d’aigua que s’acumulen a la superfície són suficients per esdevenir un lloc de cria de mosquit tigre.
  • Guarda les piscines desmuntables: el més adequat és guardar-les fins a la següent temporada. Les piscines que es deixen plenes d’aigua durant tot l’any i sense clorar, poden ser llocs de cria d’altres espècies de mosquit (no de tigre)
  • Retira els petits bassals d’aigua de les fundes: les fundes per tapar les piscines poden acumular aigua de pluja.
  • Retira plàstics, inflables o similars: l’aigua pot acumular-se en els buits o plecs d’aquests objectes. També és recomanable buidar l’aigua dels filtres de les depuradores regularment, ja que també són llocs de cria potencials.