DIUMENGE, 20/10/2024 | 00:03 h

A Abrera tenim cura de les persones amb demència. L'alzheimer esborra records però no esborra les persones

24/4/2018

Des de l’Ajuntament d’Abrera posarem a disposició de les famílies amb malalts d’Alzheimer i altres demències, polseres identificatives per prevenir possibles emergències dels veïns i veïnes afectats per aquesta malaltia.

Es tracta d’unes polseres de silicona de color blanc on, al costat del logotip de la FAFAC i dels Mossos d’Esquadra, hi ha un codi QR imprès. El codi QR guarda el contacte del familiar cuidador a qui cal avisar en cas d’emergència. Es tracta d’una polsera identificativa, no un localitzador. Conté informació de contacte del familiar i també pot incorporar informació sanitària addicional, com ara patologies de base, al·lèrgies, diabetis, etc.

El funcionament és molt senzill. La informació continguda al codi QR es pot llegir en apropar-hi el mòbil. Una aplicació tradueix el codi i mostra al mateix telèfon el contacte del familiar/cuidador. Si la persona que ha localitzat un malalt d’Alzheimer desorientat no té mòbil o l’aplicació de mòbil, la polsera porta els logos tant dels Mossos d’Esquadra com de la FAFAC, i això suggereix al ciutadà que pot contactar amb aquestes entitats.

Com es poden adquirir

Només caldrà que aquella persona interessada presenti un informe mèdic de deteriorament cognitiu, juntament amb la sol·licitud de la polsera QR-Alzheimer degudament emplenada, que poden descarregar aquí per imprimir-la i emplenar-la, o poden demanar-ne una còpia, al Departament de Serveis Socials i Dones i Igualtat (provisionalment, al Carrer Tarragona, número 2 al barri de Sant Hilari).

El codi QR de la polsera s’ha d’activar accedint a http://localitzador.fafac.cat, i seguir les instruccions. Si la persona que sol·licita la polsera no disposa de mitjans i/o coneixements per fer-ho, també pot marcar la casella per sol·licitar que l’activació sigui per part de l’Ajuntament, i des de Serveis Socials s’activarà el codi QR amb les dades que han facilitat a la sol·licitud.

Ajudar els malalts i les famílies

Els Mossos d’Esquadra, juntament amb la Federació de Familiars d’Alzheimer de Catalunya (FAFAC), ja n’han subministrat a les actualment 21 associacions de familiars d’Alzheimer (AFA) de Catalunya, en una clara aposta per ajudar els malalts i els seus familiars/cuidadors en cas de desorientació. Els Mossos d’Esquadra també han editat un tríptic amb informació rellevant i consells adreçats a familiars i cuidadors sobre com actuar quan una persona amb Alzheimer es perd, que es pot consultar fent click aquí!

Si la persona desapareix, no cal esperar 24 hores, truqueu immediatament al 112 o adreceu-vos a qualsevol comissaria del cos de Mossos d'Esquadra (obertes les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any). Heu de portar el vostre document d’identificació personal (DNI, passaport, NIE o permís de conduir).

Si la persona apareix, adreceu-vos a qualsevol comissaria dels Mossos d’Esquadra a retirar la denúncia. Si s’ha fet difusió del cas, retireu les fotografies i els rètols que s’hagin penjat. Feu-ho també a les xarxes socials, si fos el cas.

Convé aportar el màxim de dades possible de la persona desapareguda:

·        Fotografia recent

·        Lloc i hora en què la persona ha desaparegut

·        Roba que duia en el moment de desaparèixer

·        Descripció detallada amb totes les característiques físiques i trets diferencials

·        Si portava diners, targetes o telèfon mòbil

·        Llocs on li agrada anar, si ha desaparegut amb anterioritat i on s’ha localitzat

·        Informació rellevant de la desaparició i sobre la persona desapareguda: tipus de diagnòstic (Alzheimer o altres demències), grau d’autonomia, etc.