Participem a la jornada ‘El riu Llobregat, infraestructura natural’
17/11/2016
El principal tema de la jornada, titulada “El riu Llobregat, infraestructura natural”, va ser la presentació del projecte turístic via blava al riu Llobregat, per part de l’alcalde d'Igualada i vicepresident segon de la Diputació de Barcelona, responsable de l’àrea de Turisme i Promoció Econòmica, Marc Castells.
Aquesta iniciativa pretén fer del riu Llobregat un atractiu turístic global, aprofitant els milions de turistes que visiten Barcelona. El Llobregat, que històricament sempre ha estat una infraestructura natural bàsica de Catalunya, es convertiria així en un factor clau pel seu desenvolupament econòmic i turístic.
Via de 300 quilòmetres
La via blava serà un camí que transcorrerà per la riba del Llobregat, l’Anoia i el Cardener (300 km en total), obert al pas de senderistes, ciclistes i gent a cavall. Segons el diputat Marc Castells, la via blava ha de estar ben comunicada amb el transport públic, amb les estacions de ferrocarrils, de tal manera que una persona pugui agafar el tren a Molins de Rei, baixar a Manresa i tornar per la via blava en bicicleta desprès de visitar diferents elements turístics de la ciutat.
Actualment s’està redactant un Pla director urbanístic (PDU) que defineixi el traçat d’aquesta via blava i les seves afectacions. També, la Diputació de Barcelona està redactant un projecte executiu de la mateixa via blava. Es preveu que en un any i mig es puguin iniciar les obres, tant bon punt el PDU estigui aprovat. La construcció d’aquesta via blava serà finançada per la Diputació, però el manteniment anirà a càrrec dels ajuntaments.
Accelerar les obres del nou col·lector
Aquesta via blava passarà pel nostre municipi, tot i que encara no es coneix el seu traçat. L’alcalde d’Abrera, Jesús Naharro, va intercanviar visions amb el diputat Marc Castells durant la jornada, i va insistir en la necessitat de executar les obres del nou el col·lector de salmorra, que actualment transcorre per Llobregat i no hi ha pressupost per a la seva execució total per part de l’ACA.
Segons Naharro, caldria accelerar les obres del nou col·lector per garantir que el Llobregat no es contamini de salmorra pels trencaments del col·lector actual, que és antic i es troba en males condicions. L’alcalde també va remarcar la necessitat de coordinació de les diferents administracions, ja que el nou col·lector no pot passar per sobre de la via blava, o al revés. Un projecte com la via blava no es pot permetre que el col·lector de salmorra pugui perjudicar ecològicament l’entorn del Llobregat.
Repensar el traçat de les noves infraestructures
Naharro també va destacar la actual afectació del riu per infraestructures i va demanar cura a l’hora de projectar-les. El PDU de infraestructures de la ròtula de Martorell preveia una nova autovia per sobre del Llobregat a l’alçada d’Abrera. Per tant, és necessari repensar aquestes noves infraestructures respectant els valors del riu Llobregat, especialment si es vol impulsar una via blava. Repensar, fins i tot, el traçat de les noves infraestructures.
Finalment, Naharro va comentar que el projecte de via blava ha de ser respectuós amb les infraestructures de captació i sanejament del Llobregat a l’alçada d’Abrera, i també amb els espais protegits com la ZEPA (zona de protecció d’aus).
Per últim, l’alcalde va destacar la necessitat de que la via blava pugui estar connectada amb els diferents barris d’Abrera i també amb la estació de FGC, ja que serà una infraestructura de manteniment municipal.