DIUMENGE, 20/10/2024 | 07:29 h
  • Iniciem la tercera campanya d’excavacions arqueològiques al BCIN del castell de Voltrera d’Abrera, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona

+ 5

14/5/2024

Aquest dilluns 13 de maig s’ha iniciat la III campanya d’excavacions arqueològiques al castell de Voltrera, impulsada pel Servei de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica de l’Ajuntament d’Abrera en col·laboració amb la Universitat de Barcelona. Els treballs, sota la direcció de l’arqueòleg Walter Alegría i la coordinació científica de Maria Soler es duran a terme fins el dia 24 de maig i formen part del projecte de recerca quadriennal 2022-2025 Priores, senyors i prínceps. Els espais de poder a la Catalunya. La campanya compta amb la participació d’estudiants del Grau d’Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

La recerca efectuada fins avui, en col·laboració per mitjà de conveni amb la UB, ha permès detectar al castell l’existència de diverses fases evolutives, entre les que destaquen: les primeres restes constructives del castell i la capella romànica, la reforma del castell amb cinta de muralla en època baix medieval i finalment les reformes de la masia moderna, la qual va mantenir una funció d’emplaçament fortificat fins el seu definitiu abandonament.

Havent esgotat els estrats arqueològics de la capella castral, la campanya d’aquest 2024 té com a objectiu continuar avançant en l’excavació arqueològica del Sector 2 del jaciment, corresponent pròpiament al castell medieval. En aquest sentit, l’objectiu és documentar amb detall els murs que resten dempeus i, a través de diverses cales i l’ús de tècniques d’excavació en extensió, s’avançarà en el coneixement de la part més antiga del castell. “Ens interessa especialment el nucli central més elevat, corresponent al recinte sobirà, on és possible que puguem localitzar les restes d’una torre avui desapareguda.”, apunten els investigadors.

Arantxa Galofré, regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica

“Per tercer any consecutiu tornem a realitzar les excavacions arqueològiques al Castell de Voltrera, treballarem durant quinze dies, conjuntament amb la Universitat de Barcelona, per tal de conèixer una mica més la història d’aquest jaciment situat al barri de Can Vilalba. Un cop finalitzades, tindrem una visita guiada on us explicarem tots els detalls dels treballs realitzats, així que us convido a venir al Castell de Voltrera el proper dissabte 25 de maig a dos quarts de dotze del matí. Des de la regidoria de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica tenim el compromís d’impulsar la recerca del patrimoni arqueològic del nostre municipi amb l’objectiu de transferir coneixement i divulgar el valor social i el valor històric d’aquest element singular a tota la nostra ciutadania.”

La campanya d’aquest 2024 té com a objectiu continuar avançant en l’excavació arqueològica del Sector 2 del jaciment, corresponent al castell medieval.

Visita pública de final de campanya

La visita comentada al castell de Voltrera i el balcó de Montserrat d’Abrera del pròxim dissabte 25 de maig a les 11:30h l’efectuaran la Doctora Maria Soler Sala (Universitat de Barcelona) i el director de les excavacions al castell, Walter Alegría. Us convidem a conèixer de primera mà la història del castell feudal, la seva rehabilitació i els treballs arqueològics que l'Ajuntament d'Abrera i la Universitat de Barcelona hi impulsen anualment. En aquesta visita especial es farà una primera exposició pública dels resultats preliminars de la III Campanya d'intervencions arqueològiques al castell, que es duu a terme durant el mes de maig de 2024.

Continuem donant a conèixer a l'alumnat els nostres elements patrimonials, amb una visita del grup de sisè de l'Escola Josefina Ibáñez al Castell de Voltrera d'Abrera

• Instagram @abrerainfo i X @abrerainforma

FALDÓ NOTÍCIES 2023