Èxit d’assistència a la reveladora xerrada sobre Sant Hilari d’Abrera
5/4/2019
Amb la sala gairebé plena, l’acte va començar amb la benvinguda del regidor d'Acció Cultural i Patrimoni, Miquel Tomàs, qui va donar la paraula als experts en la matèria i responsables de les intervencions arqueològiques: els doctors Gisela Ripoll i Francesc Tuset, codirectors científics i coordinadors del projecte i professors de la Universitat de Barcelona, l'arqueòloga Imma Mesas, directora de l'excavació, i Xavier Esteve, responsable de l'empresa Tríade Serveis Culturals.
Els assistents van gaudir d’aquesta classe magistral d’història i arqueologia que, d’una manera didàctica, va apropar el jaciment als abrerencs i abrerenques. Entre els assistents hi havia l'ex regidora d'Acció Cultural i Patrimoni, Maria José Orobitg, impulsora de les excavacions a Sant Hilari, la historiadora i exalcaldessa, Maria Soler, l'exregidora de Cultura, Teresa Morral, i membres d’una de les darreres famílies de masovers que van viure al Mas de Sant Hilari. L’acte va ser molt emotiu i revelador i va posar sobre la taula les troballes fetes.
L'explicació va centrar-se en les campanyes arqueològiques del 2017 i 2018, en les que s’han fet tasques d'excavació i consolidació en aquest jaciment romà i medieval conegut com a Sant Hilari d'Abrera. Les tasques van ser impulsades per l'Ajuntament d'Abrera, amb el suport de la Diputació de Barcelona i la Universitat de Barcelona.
Les darreres campanyes han desvelat informació sobre la possible vil·la romana sobre la qual s'assenten els murs de l'ermita de Sant Hilari, d'època tardana. Els arqueòlegs i l’Ajuntament ja han anunciat que programaran una nova campanya durant el 2019.
La conferència s'emmarcava dins el cicle de conferències sobre el patrimoni i la història d'Abrera que s'ha dut a terme de març a abril.