Escut Ajuntament d'Abrera
Escut Ajuntament d'Abrera
DIUMENGE, 22/12/2024 | 03:28 h

Treballem amb les escoles abrerenques i el CAP el cribatge voluntari de tot el personal dels centres educatius

20/1/2021

Des de l'Ajuntament d'Abrera hem treballat amb els centres educatius i el CAP del  nostre municipi  en la coordinació del cribatge voluntari mitjançant autotest de tot el personal dels centres educatius abrerencs. Les proves s'han realitzat entre el dimecres 13 i el dijous 21 de gener als centres d'educació de 0-3 anys (Escola Bressol Municipal Món Petit, llar d'infants Quitxalla i Piu Piu), de les escoles d'infantil i primària (Escola Francesc Platón i Sartí, Escola Ernest Lluch i Escola Josefina Ibáñez), i l'ensenyament secundari (Institut Voltrera).

Aquesta actuació forma part d’una estratègia de control i seguiment de la pandèmia de la Covid-19, i té per objectiu seguir treballant per tal que els centres educatius siguin espais segurs, com ho han estat durant el primer trimestre del curs 2020-2021, seguint les directrius dels Departaments de Salut i Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. 

 

Els cribratges s'han realitzat a totes i tots els i les professionals dels centres, ja sigui personal docent, personal d'administració i consergeria, d'atenció eductiva, servei de menjador, de neteja i transport escolar, atès que són persones que formen part del funcionament habitual dels centres educatius.  Així, les proves s'han fet a:

  • Personal docent
  • Personal administratiu
  • Personal de consergeria
  • Personal de menjador
  • Personal de neteja
  • Personal de transport escolar

 

Cribatge voluntari mitjançant l'autopresa

Les proves, que han estat totalment voluntàries, han comptat amb la col·laboració de tothom, i el cribratge s'ha fet mitjançant el test de PCR. La mostra s'ha recollit per frotis nasal, a través de l’autopresa, un procediment segur, fiable i innocu. I per dur a terme el cribratge, el Departament de Salut ha facilitat als centres el material necessari per a la presa de mostres i les peticions de la prova. Posteriorment, s'ha proposat una data de recollida a cada centre educatiu.

 

Totes les mostres s'han portat al laboratori de referència perquè siguin analitzades, i s'han comunicat els resultats personalment a tots els i les profesionals que han participat en el procés. Els resultats negatius es comuniquen per SMS i els resultats positius per SMS i mitjançant una trucada telefònica per explicar com actuar en cada cas, perquè totes les persones amb un resultat positiu han d’iniciar el pertinent període d’aïllament de 10 dies, i es valorarà individualment si cal fer confinament d’algun dels grups de convivència estable. 

 

Des de l'Ajuntament d'Abrera fem una crida a la responsabilitat i civisme de la ciutadania pel compliment de les mesures de prevenció i contenció de la Covid-19. És imprescindible seguir les directrius de les autoritats sanitàries i complir escrupolosament les indicacions del CAP en relació amb els procediments com la realització de les proves PCR o test d'antígens i els confinaments domiciliaris.

 

Continuem treballant en la gestió dels casos positius als centres educatius

Des de l'Ajuntament d'Abrera estem treballant en coordinació amb els equips directius de les escoles i el CAP del nostre municipi per millorar la gestió dels casos positius en Covid-19 en els centres educatius. Per això ens reunim amb els i les responsables del CAP d'Abrera, dels centres educatius d'Abrera (Escola Bressol Municipal Món Petit, llar d'infants Quitxalla i Piu Piu); de les escoles d'infantil i primària (Escola Francesc Platón i Sartí, Escola Ernest Lluch i Escola Josefina Ibáñez), de l'institut Voltrera (ESO i Batxillerat) i la inspecció d'Ensenyament.

 

Amb la finalitat de millorar la coordinació, hem creat un espai de treball amb el CAP i els centres educatius per agilitzar protocols en l'àmbit local. Continuarem mantenint reunions de forma periòdica per coordinar i seguir atentament l'evolució del curs escolar. Entre d'altres qüestions, a les reunions hem analitzat els casos de la Covid-19 detectats a les escoles del nostre municipi i hem analitzat la gestió de les proves en els centres escolars i en base a les novetats i actualitzacions dels protocols, des de l'Ajuntament d'Abrera, el CAP i els centres escolars del nostre municipi informem les famílies:

 

  • Acompanyament del pare/mare/tutor legal al centre educatiu: S’autoritza l’acompanyament durant la realització de la prova als cursos de P0, P1, P2, P3, P4 i P5, sempre i quan ho cregui convenient la família.
  • Recordem que la finalitat que les proves es facin al centre és per la necessitat de la celeritat a l’hora de realitzar-la i tenir els resultats el més aviat possible.
  • Famílies que autoritzin a fer la prova al centrese’ls farà la prova al centre educatiu.
  • Famílies que autoritzin a fer la prova al centre només si hi són presents: si el pare/mare no hi és present no es realitzarà la prova al centre educatiu. El CAP es posarà en contacte amb la família per a realitzar les proves PCR.
  • Famílies que no autoritzin a fer la prova: Les famílies que no autoritzin a fer la prova en el centre educatiu el CAP es posarà en contacte per realitzar les proves PCR.
  • Guardar quarantenaEn el cas que en el grup de convivència estable de l’aula (grup bombolla) hi hagi un cas positiu de COVID, tots els nens i nenes del grup i el seu tutor hauran de guardar igualment quarantena de 10 dies (segons la darrera actualització del PROCICAT). 

L’alumnat que hagi de guardar quarantena, no podrà anar a cap activitat extraescolar (esports, lleure, música, serveis socioeducatius, etc.) o activitat d’oci.

 

Missatge de responsabilitat

Des de l'Ajuntament d'Abrera agraïm l'esforç que realitzen dia a dia totes les famílies abrerenques i els centres educatius pel compliment de les mesures de prevenció i contenció de la Covid-19. També agraïm al CAP la celeritat en la resposta i coordinació amb els centres. Davant la proliferació d'informacions relacionades amb l'àmbit escolar, aconsellem seguir les indicacions dels centres escolars i del CAP, tal i com estableix el protocol, en evolució constant, per part de les autoritats competents.

 

El nostre alcalde, Jesús Naharro, agraeix a les veïnes i veïns d'Abrera l'esforç realitzat els darrers mesos: “Voldria agrair a tots i totes la ciutadania abrerenca, a tota la població, a la comunitat educativa, a tots els professionals, a totes les nenes, nens i joves, a tota la gent gran per la seva resistència, la seva capacitat d’adaptació i, sobretot, el gran esforç per tal de superar aquesta crisis sanitària tan extensa. Ara més que mai hem de continuar unint esforços. Hem de continuar mantenint els tres eixos principals; mascareta, higiene de les mans i distància social, sobretot a les entrades i sortides dels centres escolars, per tal de minimitzar les xifres que tenim en el nostre municipi. Hem de continuar fent esforços perquè Abrera s’ho mereix, sobretot les persones; totes els/les veïns/nes que estem treballant per a aconseguir-ho i ho aconseguirem”.

  

Mesures de prevenció de la Covid-19

El dijous 14 de gener es van prorrogar les mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya i que recordem a continuació:

 

Activitats socials

  • Limitació a 6 persones de, com a màxim, dues bombolles de convivència.
    No obstant, les reunions i/o trobades familiars i de caràcter social que tinguin lloc en espais tancats, incloent els domicilis, es recomana que es restringeixin tant com sigui possible  i es limitin a visites a persones amb dependència o en situació de vulnerabilitat i que siguin sempre de la mateixa bombolla de convivència.

Mobilitat

  • Territori de Catalunya: restringida l’entrada i sortida sense motiu justificat.  La mobilitat laboral només es permet quan no es pot teletreballar.
  • Municipi: restringida la mobilitat tota la setmana, excepte per motius justificats, com ara la impossibilitat de teletreballar.

Confinament nocturn

  • No es pot circular pel carrer des de les 22:00 h a les 06:00 h, excepte per causes justificades. Excepcions al toc de queda: 
    • Assistència a serveis sanitaris i socials
    • Obligacions laborals, professionals, empresarials, institucionals o legals que no es puguin fer telemàticament
    • Retorn al domicili des de centres educatius i de les activitats culturals permeses i recollida a l'establiment en els serveis de restauració d’acord amb els horaris de tancament establerts o Retorn de l’exercici de dret de manifestació i participació política
    • Atenció de persones amb necessitats o vulnerables
    • Desplaçaments necessaris per a la recollida i cura de menors d’edat en cas de progenitors separats, divorciats o amb residència
      a llocs diferents
    • Actuacions urgents davant dels òrgans judicials que no es puguin fer telemàticament
    • Cura de mascotes i animals de companyia durant el temps imprescindible i sempre de manera individual en la franja horària
      compresa entre les 04.00 i les 06.00 hores
    • Causes de força major o situació de necessitat degudament acreditades


Empreses

  • S’ha de fer teletreball, excepte quan no sigui possible.
  • Suspensió de congressos, convencions, fires i activitats assimilables.

 

Hostaleria i restauració

  • Interiors: oberts amb el 30% de l’aforament, amb bona ventilació natural o forçada i amb una distància mínima de 2 metres entre comensals de taules o agrupacions de taules diferents. Limitació de 4 comensals per taula o agrupacions de taula, excepte que es tracti de grups bombolla. De 07:30 h a 09:30 h i de 13:00 h a 15:30 h. Resta d’horari per a recollida en establiment (fins a les 22 h) o lliurament a domicili (fins a les 23 h).
  • Terrasses: obertes amb una distància mínima senyalitzada de 2 metres entre comensals de taules o agrupacions de taules diferents. Limitació de 4 comensals per taula o agrupacions de taula, excepte que es tracti de grups bombolla. De 07:30 h a 09:30 h (esmorzars) i de 13:00 h a 15:30 h (dinars). Resta d’horari per a recollida en establiment (fins a les 22 h) o lliurament a domicili (fins a les 23 h).

 

Activitats culturals

  • Oberts: cinemes, teatres, auditoris i sales de concerts, amb un 50% de l’aforament i un màxim de 500 persones, o de 1.000 si la ventilació és òptima. També oberts museus, biblioteques i sales d’exposició al 50% de l’aforament.
  • Suspensió de les activitats fora de la programació habitual dels establiments culturals.


Comerç i centres comercials

  • 30% de l’aforament en petit comerç i centres comercials de menys de 400 m2 i mercats no sedentaris. Caps de setmana tancats, excepte establiments dedicats a la venda de productes  i serveis essencials.
  • Suspensió de l’obertura de centres i recintes comercials i d’establiments i centres comercials amb superfície de venda major de 400 m2, excepte establiments que venen productes de primera necessitat.

Esports

  • Obertes: instal·lacions i equipaments esportius a l’aire lliure, amb un aforament màxim del 50% i control d’accés. 
  • Tancades: instal·lacions i equipaments esportius en espais tancats, excepte piscines. Tampoc es permet l'ús d'instal·lacions i equipaments esportius a l'aire lliure no supervisats, com les pistes i els camps d'esports oberts. .
  • Activitats esportives a l’aire lliure amb màxim 6 persones, a excepció de la pràctica esportiva federada. Competicions suspeses.


Activitats recreatives

  • Oberts: parcs infantils fins a les 20 h, amb un aforament del 50%.
  • Tancats: espais infantils lúdics interiors, festes majors, bingos, casinos i sales de joc.

Universitats i escoles

  • Universitats: docència teòrica en format virtual, excepte el primer curs.
  • Batxillerat i cicles formatius i ensenyaments de règim general reglats: reducció de l’activitat presencial.
  • ESO, primària i infantil: presencialitat plena.
  • Se suspèn el lleure infantil i juvenil, l'esport escolar i les activitats extraescolars que es fan fora de l'horari lectiu habitual dins o fora del
    centre educatiu amb un propòsit educatiu o formatiu.
  • En els equipaments cívics no es poden dur a terme activitats cíviques i comunitàries grupals que impliquin presencialitat, llevat que es facin per
    mitjans telemàtics, Resten exclosos d’aquesta suspensió els programes i activitats d’intervenció socioeducativa i els programes de suport juvenil,


Actes religiosos i cerimònies civils

  • 30% de l’aforament, amb un màxim de 500 persones, o de 1.000 si la ventilació és òptima.

 

 

Ús obligatori de mascareta

A tot Catalunya és obligatori, des del dijous, dia 9 de juliol, dur mascareta a la via pública, en espais a l'aire lliure i en qualsevol espai tancat d'ús públic o que es trobi obert al públic, encara que sigui possible mantenir una distància de seguretat interpersonal d'1,5 metres o de 2,5 metres quadrats al voltant de cada persona.

 

Les mascaretes tenen dues funcions bàsiques:

  • Protegir altres persones de la contaminació de la nostra saliva.
  • Protegir-nos el nas i la boca de la contaminació de la saliva d'altres persones.

Malgrat això, no totes compleixen les dues funcions.

 

Quins tipus de mascaretes hi ha?

Les més bàsiques són les mascaretes quirúrgiques. Eviten que les persones que les porten posades transmetin agents infecciosos. Són d'un sol ús i, per tant, no es poden reutilitzar.

 

Les mascaretes autofiltrants són les que ofereixen més protecció contra el coronavirus, perquè no només eviten que les persones que les porten transmetin la infecció, sinó que també les protegeixen del contagi.  Es diuen autofiltrants perquè filtren les partícules en suspensió exteriors. N’hi ha de tres tipus, en funció del percentatge de protecció que ofereixen davant d’aquestes partícules: FFP1 (les menys efectives), FFP2 i FFP3 (les més efectives). Només són reutilitzables si estan marcades amb la lletra R  i, a més, en la majoria de casos, tenen data de caducitat.

 

Les mascaretes casolanes no substitueixen les anteriors, però sí que poden tenir una funció higiènica i de barrera per contribuir a impedir la propagació de les gotetes respiratòries que expulsem quan tossim, esternudem o parlem.

 

L’escut facial o màscara protectora facial és una altra opció per reduir la transmissió a nivell comunitari i està  pensat com a barrera efectiva per evitar contagi via fluids, i protegeix ulls, nas i boca, especialment davant actes reflexes com tocar-se la cara i el seu ús és compatible amb la utilització de mascaretes de protecció respiratòria.

 

Poden ser 100% de plàstic (PET o policarbonat) en els models d’escut destinats a col·lectius específics (persones sordmudes, logopedes, mestres d’educació infantil, llocs de treball de seguretat,...). També hi ha un tipus fet de cartó amb un visor de plàstic.

 

Aquest tipus de protecció facial comporta una reducció molt important d’exposició al virus, alhora que permet  comunicar-se millor amb els altres i mantenir la percepció de la parla gràcies a una correcta visibilitat de les expressions facials i dels llavis.

 

Com s’han d’utilitzar les mascaretes?

Abans de posar-se-la, cal:

  • Rentar-se les mans amb aigua i sabó o amb una solució hidroalcohòlica.
  • Col·locar-la de manera que cobreixi bé la boca i el nas, sense espais entre la cara i la mascareta, només prou per poder respirar.

Un cop posada:

  • No s’ha de tocar.
  • Si es toca, cal rentar-se bé les mans.

A l’hora de treure-se-la, cal:

  • Fer-ho des de la part del darrere o les cintes que la subjecten, sense tocar la part que pugui estar contaminada.
  • Llençar-la en una bossa tancada, si és d’un sol ús.
  • Netejar la zona d'ajustament amb la cara, si és una mascareta autofiltrant.
  • Rentar-la a 60 ºC si és una mascareta casolana.
  • Rentar-se les mans abans amb aigua i sabó o amb una solució hidroalcohòlica.

És necessari canviar-se la mascareta tan aviat com estigui humida. L’escut facial o màscara protectora facial es pot reutilitzar amb rentada intensiva a diari amb aigua i sabó. Quant als que són de cartró amb un visor de plàstic, cal llençar cada dia la part de cartró, però el visor es pot reutilitzar després de netejar-lo. 

Perquè sigui efectiu, cal que s’ajusti correctament a la cara, dur-lo posat tot el dia, excepte per menjar i beure, i rentar-se bé les mans cada cop que es treu.

 

Excepcions en l'ús obligatori de mascareta

  • Infants menors de 6 anys. 
  • Persones amb dificultat respiratòria que pugui agreujar-se pel seu ús o que ho tinguin contraindicat per raó de salut o discapacitat que ho tinguin acreditat.
  • Persones que estiguin desenvolupant activitats en què l'ús de la mascareta resulti incompatible, com ara la pràctica de l'esport.

L’objectiu de l'obligatorietat de dur la mascareta a arreu és combatre el relaxament de part de la població i evitar la propagació de la pandèmia de la Covid-19. No respectar l'obligatorietat de portar la mascareta estarà sancionat amb multes de fins a 100 euros.

 

Si teniu dubtes sobre l'ús de la mascareta, consulteu el Faqs amb preguntes i respostes fent clic aquí.

 

Estat d'Alarma fins al mes de maig de 2021
El Boletín Oficial del Estado (BOE) va publicar el Reial Decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es va declarar l'Estat d'Alarma per la contenció de la propagació de la Covid-19, amb toc de queda nocturn obligatori, i  horari modulable per les comunitats autònomes. A Catalunya, el PROCICAT va aprovar el confinament nocturn de les 22 h a les 6 h del matí.  El dijous 29 d'octubre, el Congrés de Diputats va aprovar la pròrroga fins al 9 de maig de l'any vinent

 

 

També podeu consultar la Resolució SLT/1648/2020 del Departament de Salut, de 8 de juliol, a la part inferior d'aquesta pàgina o fent clic aquí.

 

 

Consulteu totes les informacions referents a la crisi sanitària de la Covid-19 a Abrera fent clic aquí.

 

Us informem de tota l'actualitat sobre el coronavirus. Seguiu-nos!

 

  • Web abrera.cat
  • Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma
  • Youtube Ajuntament d'Abrera
  • Ràdio Abrera (107.9 fm i radioabrera.cat)
  • Aplicacions gratuïtes "Connecta't a Abrera" i "Ràdio Abrera", disponibles als sistemes Android i IOS.

 

FALDO NOTICIES CORONAVIRUS CANALS COMUNICACIÓ

 


INFORMA'T