2/1/2017
L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor d’Abrera orientarà i assessorarà a la població afectada per les clàusules d’interès mínim a les seves hipoteques, conegudes com a "clàusules sòl”, i facilitarà eines per a fer les oportunes reclamacions. La clàusula sòl, inclosa durant anys pels bancs espanyols en les hipoteques de milions d'usuaris, posa un límit a les baixades de l'euríbor, de tal manera que els consumidors no podien beneficiar-se totalment d'una rebaixa dels interessos a pagar pel seu préstec quan aquest índex superava (a la baixa) el límit estipulat per aquesta clàusula.
El Tribunal Suprem va declarar el 9 maig 2013 que aquestes clàusules eren abusives ja que els consumidors no havien estat degudament informats de les implicacions pràctiques, però al•legant raons d'estabilitat financera, va decidir limitar en el temps els efectes d'aquesta declaració, obligant als bancs només a tornar els diners a partir de la data de la sentència. Ara, una sentència del Tribunal Europeu del 21 de desembre de 2016 estipula que la limitació de temps que va estipular el Suprem resulta una desprotecció dels consumidors "incompleta i insuficient i no constitueix un mitjà adequat i eficaç perquè cessi l'ús de les clàusules abusives”. Contra aquesta sentència ja no hi cap recurs, tot i que no té efectes pràctics immediats per als afectats, que hauran d'acudir als tribunals per recórrer contra els bancs afectats ja que cal que hi hagi una sentència ferma que determini la manca de transparència, i per tant de l'abusivitat de la clàusula en cada cas.
L’oficina municipal aconsella fer un seguit de passos per saber si s’està afectat, quina quantitat econòmica implica i de quina manera fer la reclamació. Així, el primer pas a fer és comprovar si en l’escriptura de la hipoteca existeix aquesta clàusula. Després, caldrà determinar l’import que suposa. L’OMIC d’Abrera facilitarà els tràmits a la persona interessa per reclamar al servei d’atenció al client de l’entitat bancària corresponent les quantitats que li pertoquin. Si el banc contesta desfavorablement o no contesta en dos mesos -i si no es preveu per part del govern cap altra via alternativa a la judicial-, es donarà informació de la via judicial.
D’altra banda, el servei creu que és important que les persones afectades esperin un temps prudencial abans d’iniciar un procés judicial, en previsió de què el govern espanyol endegui algun procediment extrajudicial com va fer en el cas de les anomenades “preferents”. En cas que s’accepti un procediment de resolució a les reclamacions per via extrajudicial –de mediació o arbitratge-, s’oferirà el servei d’assessorament al respecte, així com ajut per emplenar les corresponents sol•licituds. Des de l’OMIC s’aconsella també no signar cap oferta que pugui fer el banc sense haver-la contrastat abans. Per a més informació es pot concertar cita amb el servei, que és gratuït i que s’ofereix tots els dimarts d’onze a una a l’edifici de l’Ajuntament d’Abrera. Només cal trucar o adreçar-se al Departament de Promoció Econòmica al 93 770 01 02 o a la primera planta del Mercat Municipal d’Abrera.