Logotip Ràdio Abrera 107.9FM
  • Caparra carpes 2

SANITAT

24/8/2017

El barri de les Carpes d'Abrera pateix els efectes de la plaga de la caparreta de la figuera de moro

Els darrers anys, potenciat pel canvi climàtic, s’ha expandit la plaga causada per l’ insecte de la caparreta que afecta a una espècie de planta invasora com és la figuera de moro.

Malgrat que el període de vida d’aquests insectes sigui molt curt, veient les afectacions i molèsties que generen entre els veïns i veïnes de la urbanització de Les Carpes, des de l’Ajuntament d’Abrera s’estan realitzant els treballs per tal de reduir les molèsties que aquests insectes ocasionen. Aquesta tasca bàsicament és l’eliminació de la totalitat de plantes afectades per la caparreta blanca, eliminant així la plaga que afecta als veïns de Les Carpes i reduint la proliferació d’aquesta espècie invasora.

A més s’ha requerit a nombrosos veïns que eliminin les figueres de moro que tenen als seus terrenys. I en qualsevol cas la recomanació que podem fer és que si localitzeu figueres de moro afectades dins de terrenys de la vostra propietat, arrenqueu-les si és possible estripant-les, fins i tot les arrels (rizoma) i porteu les restes als contenidors d’escombreries, d’una manera responsable, sense col·lapsar els contenidors i sense deixar les restes al terra.

Plaga letal per la figuera de moro

Les opunties, o figueres de moro, afectades són clarament visibles. Les seves pales apareixen cobertes per una espècie de melassa blanquinosa. A més, en funció del grau d’afectació, presenta zones groguenques (clorosi) i zones negres (necrosi) que indiquen que el paràsit ja ha succionat tota la saba i la planta mor.

La plaga és la Caparreta blanca o cotxinilla (Dactylopius coccus), un insecte que parasita la figuera de moro (Opuntia). El seu cicle vital comença amb la posta d’ous sobre la planta. Després d’eclosionar apareixen les nimfes, clarament identificables pel seu color vermell intens i la seva forma ovalada. En aquest estadi inicia la producció d’uns filaments blancs semblants al cotó fluix que acaben cobrint la planta i protegint el creixement de l’insecte. Finalment, quan arriben a la fase adulta, les femelles es mantenen a la planta i els mascles (que són els que tenen ales) migren cap a altres àrees. És en aquest moment, quan tendeixen a concentrar-se sobre els punts emissors de llum de carrers i habitatges.

Des del punt de vista ambiental, es considera que la caparreta és un vector de control biològic de la figuera de moro, contribuint a la seva eliminació. Efectivament, la figuera de moro és una espècia invasora originària d’Amèrica que s’ha expandit molt per Catalunya. En tractar-se d’una planta amb arrel de tipus rizoma, amb molt rebrot, es molt difícil combatre la seva expansió. Aquest control l’efectua de manera biològica la caparreta.

AJUNTAMENT D’ABRERA, Pl. de la Constitució, 1 - informacio@abrera.cat - Atenció: 93 770 03 25

RÀDIO ABRERA, C. Casamada, 14 - info@radioabrera.cat - Atenció: 93 770 23 34
carregant...