DIUMENGE, 06/10/2024 | 23:25 h
  • Gent Gran i salut
  • serveis socials gent gran

El Casal d'Avis s'adhereix al manifest del Consell Comarcal del Baix Llobregat amb motiu del Dia Internacional de la Gent Gran i emet consells de salut

30/9/2020

El Casal d'Avis hauria celebrat aquests dies la Setmana de la Gent Gran amb la tradicional caminada de diumenge. Malauradament, a causa de la pandèmia causada per la Covid-19, aquest any no es poden dur a terme les activitats. Tot i així, amb motiu del Dia Internacional de la Gent Gran que es commemora cada any l'1 octubre, el Casal d'Avis s'adhereix i fa difusió del manifest elaborat pel Consell Comarcal del Baix Llobregat i el Consell Consultiu Comarcal de la Gent Gran del Baix Llobregat. A més, des de l’Ajuntament d’Abrera en col·laboració amb professionals i entitats dedicades en aquest segment de la població hem iniciat un seguit de consells i reflexions al voltant de la nostra gent gran.
Enguany fa 30 anys de la proclamació, per part de Nacions Unides, de l’1 d’octubre com a Dia Internacional de les Persones Grans, amb l’objectiu de difondre una imatge positiva de l’envelliment i situar a les persones grans al centre d’interès mundial per un dia. Avui aquest centre d’interès mundial està situat en la pandèmia de la Covid-19, i les persones grans són l’epicentre d’aquesta pandèmia, essent qui està patint els efectes més greus.

El Casal d'Avis d'Abrera s'adhereix al manifest del Consell Comarcal del Baix Llobregat i el Consell Consultiu Comarcal de la Gent Gran del Baix Llobregat. En el document es reivindica un canvi de model en la gestió, control i funcionament dels centres residencials, i centres d’atenció a les persones grans, com a servei bàsic de vital importància per a la nostra societat. També es reivindica el paper cabdal que ha desenvolupat i que encara desenvolupa la gent gran en aquesta societat i es demana un tracte digne, amb respecte als drets humans, molt especialment en l’àmbit sanitari i l’atenció social, i es recorda a totes les persones que han perdut la vida per la pandèmia de la Covid-19.

• Podeu llegir el manifest del Dia Internacional de la Gent Gran complet fent clic aquí.

Campanya de vacunació de la grip estacional

Coincidint amb l'inici de la campanya de vacunació de la grip, enguany marcada per la incertesa del comportament que pot presentar el virus SARS-CoV-2, infermera del Casal d'Avis, Blanca Valero, ha explicat que enguany s'han augmentat les cobertures de la vacunació contra la grip estacional, que s'adreça especialment a les persones que tenen un alt risc de complicacions si pateixen la grip, com ara:

• Persones de 60 anys d'edat o més;
  • Persones internades en institucions tancades: residències geriàtriques, centres de malalties cròniques i malalties mentals, etc.;
  • Adults i infants amb malalties pulmonars o cardiovasculars cròniques, incloent-hi l'asma;
  • Adults i infants que han estat sotmesos a vigilància mèdica o hospitalització durant l'any anterior a causa de malalties cròniques metabòliques (incloent-hi la diabetis mellitus), malalties renals o hepàtiques cròniques, hemoglobinopaties i anèmies, asplènia, malalties neuromusculars greus o immunosupressió (incloent-hi les causades per medicació o pel virus de la immunodeficiència humana);
  • Persones amb obesitat mòrbida
  • Infants i adolescents (dels sis mesos als divuit anys) tractats durant un llarg temps amb àcid acetilsalicílic i que, per tant, poden desenvolupar la síndrome de Reye (dany cerebral agut i problemes hepàtics de causa desconeguda) després de la grip;
  • Infants d'entre 6 mesos i 2 anys amb antecedents de prematuritat (nascuts abans de les 32 setmanes de gestació), i
  • Dones embarassades.

També s'adreça a les persones o grups que poden transmetre la grip a persones en situació d'alt risc, com ara:

• Professionals de la salut, tant de l'atenció primària com de l'hospitalària;
  • Treballadors d'institucions com residències geriàtriques o centres de malalts crònics, que tinguin contacte amb malalts o residents;
  • Professionals d'assistència domiciliària a persones d'alt risc (infermeria, voluntariat, etc.), i
  • Persones que conviuen amb persones d'alt risc (incloent-hi els infants).

Uns altres grups als quals es recomana la vacunació són:

• Persones que realitzen serveis essencials per a la comunitat, per tal de minimitzar la interrupció de la seva activitat durant els brots gripals: policies, bombers, personal de protecció civil, etc., i
  • Viatgers internacionals: persones dels grups de risc no vacunades durant la temporada gripal i que es dirigeixin a zones tropicals en qualsevol època de l'any o a l'hemisferi sud entre els mesos d'abril i setembre.

Pel que fa a la diabetis tipus II, la infermera del Casal d’Avis, Blanca Valero, aconsella a les persones que pateixen aquest tipus de diabetis seguir una dieta equilibrada, evitar el sucres d’absorció ràpida i respectar un horari fixe entre àpats. La diabetis melitus és una de les malalties majoritàries entre persones grans, per tant que afecta a una gran majoria d’aquest segment de població.

Escolteu les declaracions de la infermera del Casal d'Avis, Blanca Valero, a Ràdio Abrera a la part inferior d'aquesta pàgina.

Suport durant el confinament

L’Associació de familiars d’Alzheimer d‘Abrera ha destacat les dificultats que el col·lectiu s’ha trobat durant el confinament i ha volgut fer una crida per reivindicar el paper fonamental dels centres de dia. Actualment, l’associació té quatre centres d'aquestes característiques, en els quals donen servei a les famílies respectant totes les normes de seguretat i les mesures sanitàries per la prevenció de la Covid-19. Podeu escoltar les declaracions de la psicòloga de l’Associació, Mercè Rull. realitzades a Ràdio Abrera a la part inferior d'aquesta pàgina.

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

FALDO NOTICIES CORONAVIRUS CANALS COMUNICACIÓ