Dues escoles d’Abrera han participat en el 9è Congrés de Ciència a l’Escola, que vol despertar vocacions!
19/3/2025
L’Escola Ernest Lluch i l’Escola Josefina Ibáñez van participar, el dijous 6 de març, en el 9è Congrés de Ciència a l’Escola, organitzat pel Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Departament d’Educació de la Generalitat. Els i les alumnes de 3r d’educació primària de les dues escoles han treballat durant un temps un projecte relacionat amb la ciència o la tecnologia, i ahir el van exposar davant representants del Departament d’Educació i alumnes d’altres escoles del Baix Llobregat. Tot seguit van rebre diplomes de reconeixement.
L’Escola Josefina Ibáñez va presentar el projecte Josefina Castellví: una pionera a l’Antàrtida i l’Escola Ernest Lluch d’Abrera, el projecte Petjades i empremtes al bosc del Torrent Gran.
Conxi Sierra, regidora d'Educació
"Aquest congrés pretén incentivar el treball científic des de petits i és un acte molt enriquidor en el que es celebra la curiositat, la creativitat i les ganes d’aprendre. La ciència és una poderosa eina que ajuda els alumnes a entendre el món que els envolta. Els i les alumnes es fan preguntes, exploren i també entenen que no passa res davant dels errors perquè cada error és una oportunitat per a aprendre. Un treball molt enriquidor!".
Escola Josefina Ibáñez
"Aquest any, a l’escola hem treballat l’eix transversal "Va de dones", centrant-nos en figures femenines destacades. Per aquest motiu, hem dedicat la nostra investigació a Josefina Castellví, científica catalana pionera a l’Antàrtida. Aquest treball ens ha permès conèixer millor aquest continent i la recerca que s’hi fa, especialment a la base antàrtica Juan Carlos I".
"Ens va sorgir la pregunta que donava pas al nostre projecte: Com és viure i treballar en un lloc tan extrem com l’Antàrtida? Hem vist documentals com "Els records glaçats" i Info-K "Diari de l’Antàrtida", i hem experimentat amb l’aïllament tèrmic, l’impacte del vent i el clima d’aquest continent. Per acabar, hem fet els plànols i creat una maqueta de la base antàrtica, aplicant tot el que havíem après".
"El passat 6 de març vam tenir l’oportunitat de compartir aquesta experiència al 9è Congrés de Ciència de Martorell, on vam gaudir de les exposicions dels nostres companys/es, vam aprendre encara més sobre el món de la ciència i demanaven en un lloc públic que volem més dones científiques!".
"Des de l’escola volem agrair als organitzadors del congrés per fer possible aquesta trobada, que ens motiva a seguir descobrint, experimentant i treballant en equip, tal com fan els científics i científiques a l’Antàrtida".
Escola Ernest Lluch
"Enguany, el grup de 3r som científics i científiques. Vam començar el curs fent una sortida al museu Cosmocaixa. Ens va cridar molt l’atenció el bosc inundat (un bosc tropical) i vam voler saber més coses sobre els boscos. Com a bons científics/es, ens vam plantejar preguntes: els boscos que nosaltres tenim a prop s’assemblen a aquest bosc tropical? On es troben els boscos tropicals? Els boscos que tenim a prop com són? Quines diferències hi ha entre torrent, riera i riu?".
"Per a donar resposta a aquestes preguntes, vam acordar anar al bosc del nostre municipi: el bosc del Torrent Gran. Així podríem comparar i observar diferències entre els boscos tropicals i els nostres boscos, els mediterranis".
"El primer que havíem de fer era preparar-nos per visitar un bosc: com havíem d’anar equipats? Què hi podriem observar? Com que el projecte d’escola d’aquest curs és petjades i empremtes, vam pensar que podriem anar al bosc a descobrir rastres de tot tipus. Quins animals i plantes hi viuen i quines històries ens explica el bosc a través dels seus rastres, empremtes i petjades? Ens vam posar les ulleres màgiques que ens donen visió científica i… cap al bosc a recollir mostres i anotar observacions al nostre quadern de camp. Un cop a classe, vam anar analitzant totes les mostres, empremtes i petjades recollides, vam fer diferents cerques".
"El Torrent gran és un curs d’aigua que travessa d’oest a est el nostre poble, Abrera, fins a anar a parar al riu Llobregat. Com tots els torrents mediterranis, té un cabal intermitent que depèn de l’estació i les pluges. El bosc del Torrent gran té unes característiques que el fan especial. Com que queda enclotat en uns barrancs, això ha fet que hi sobrevisqui una interessant vegetació. A la part fonda hi creix vegetació típica d’un bosc de ribera: pollancres i salzes, joncs, molses, cues de cavall i falgueres. A les parts més altes trobem vegetació típica mediterrània: pins, alzines, roures, farigola i romaní".
"També detectem gran riquesa d'animals vertebrats: amfibis (gripau i granota), rèptils (vidriol, serp, dragó, sargantana ibèrica), aus (esparver, aligot comú, polla pintada, puput, picot, rossinyol, merla, tord, pit roig, mallerenga blava...), i mamífers (guineu, toixó, senglar, ratolí, esquirol, ratpenat...).
També hi creixen al torrent algunes espècies invasores com les canyes i el cranc americà. Aquestes espècies desplacen les autòctones i posen en perill l’equilibri del bosc. En conclusió, l’ecosistema del Torrent Gran és un important connector biològic, ja que serveix de refugi i lloc de pas per a nombroses espècies d’animals, així com a lloc de nidificació de diverses espècies d'ocells. És per això que cal treballar en la seva conservació i mantenir l’equilibri i sostenibilitat d’aquest tresor que tenim al nostre municipi".
Us informem de tota l'actualitat municipal. Seguiu-nos!
- Web abrera.cat
- Instagram @abrerainfo i X @abrerainforma
- Youtube Ajuntament d'Abrera
- Ràdio Abrera (107.9 fm i radioabrera.cat)
- Aplicacions gratuïtes "Connecta't a Abrera" i "Ràdio Abrera", disponibles als sistemes Android i IOS.